صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۴
کد خبر: 4792
گزارشگر: 213
۶۹۵
۱
۰
۱۱
اظهارات رییس جمهور پیشین درباره دلسرد شدن جامعه

خاتمی گفت رأی‌های باطله نشانه «نومیدی مردم» از حکومت است

خاتمی گفت رأی‌های باطله نشانه «نومیدی مردم» از حکومت است
محمد خاتمی گفت: وجود بالاترین درصد رأی‌های باطله در انتخابات 1400، نشانه دلسردی و نومیدی مردم و فاصله آنان با حکومت است.

به گزارش آسیانیوز، محمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، در پیامی عدم شرکت بالای پنجاه درصد از واجدین شرایط در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را «بی‌سابقه» خواند و گفت که این امر و «وجود بالاترین درصد رأی‌های باطله» در این انتخابات، «نشانه دلسردی و نومیدی مردم و فاصله آنان با حکومت» است.

------------------

بیشتر بخوانید:

«جزییات» واریز یارانه ها و پرداختی های تیرماه همراه با سود سهام عدالت

با وعده رییسی «کارت اعتباری یک میلیون تومانی» را چه کسانی می گیرند؟

اقتصاد ایران در «چهار دهه گذشته» رشد نداشت

قراردادهای کار با رای دیوان «دائمی» می شوند

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خاتمی در پیامی که روز دوشنبه، ۳۱ خرداد منتشر کرده، ضمن تبریک به ابراهیم رئیسی به عنوان «رئیس جمهور منتخب»، پایین بودن سطح مشارکت شهروندان در انتخابات ۲۸ خرداد را «زنگ خطر» برای حکومت عنوان کرده است.

بر اساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، آرای باطله ازجمله شامل رأی‌هایی می‌شود که روی برگه چیزی به‌جز اسم یکی از نامزدها نوشته شده باشد و نیز رأی‌هایی که سفید به صندوق ریخته شده باشند

در حالی که بنابر گزارش‌های رسمی جمهوری اسلامی، آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پس از آرای ابراهیم رئیسی در کل ایران رتبه دوم داشته است، آمار استان‌هایی مثل البرز نشان می‌دهد که میزان آرای باطله در آن‌ها در رتبه نخست قرار گرفته و حتی از جمع آرای کل نامزدها هم بیشتر بوده است.

رئیس‌ جمهوری پیشین ایران هم‌چنین با اشاره به «فضای متفاوت مشارکت و رقابت» در انتخابات اخیر گفته است: «آن‌چه در این انتخابات و انتخابات پیش حاصل شد آیا نشان نمی‌دهد که اعتبار اصلاح‌طلبان (نه اصلاح‌طلبی) در جامعه کاهش یافته است؟»

شمارش آرا در یکی از شعبه‌های رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰

خاتمی پیشتر نیز در ششم خرداد در پی رد صلاحیت چهره‌های سرشناسی چون علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس و اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی از سوی شورای نگهبان گفته بود که «جمهوریت» نظام «روز به روز، کمرنگ‌تر» شده و «مورد تهدید جدی‌تر» قرار گرفته است.

او به همه جریان‌های سیاسی با هر «وابستگی و رویکردی» هشدار داده بود که در برابر این «زنگ خطر بزرگ» بی‌تفاوت نباشند.

 خاتمی چند روز پیش از برگزاری انتخابات در یک پیام ویدیویی از مردم خواسته بود «تا با حضورشان صحنه را به نفع جمهوریت بهم بزنند.»

رئیس‌ جمهوری پیشین ایران هم‌چنین گفته بود که «مردم به صحنه بیایند تا آن طرحی که می‌خواهد یک جریانی به هر قیمتی ولو با کنار زدن مردم و تهدید کردن رأی و آزادی مردم، فلان شخص و یا فلان جریان را روی کار بیاورد و تحمیل کند، مقابله شود.»

ابراهیم رئیسی در کم‌رونق‌ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به پیروزی رسید.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که هیچ نهاد مستقلی در ایران اجازه بررسی میزان مشارکت و نحوه برگزاری انتخابات را ندارد و مراجع حقوقی و سیاسی مختلف، روند انتخابات ایران را غیر شفاف می‌دانند.

مراجع مستقل، از جمله موسسه گمان در هلند پیش از این میزان مشارکت را بسیار پایین‌تر از ارقام اعلام‌شده و زیر ۳۰ درصد تخمین زده بودند./


https://www.asianews.ir/u/2vz
اخبار مرتبط
ما آدم‌های ترسناکی نیستیم، چرا شرایطی را به وجود آوریم که ما را ترسناک جلوه دهند؛ پس عادی زندگی کنیم و اجازه دهیم مردم هم عادی زندگی کنند و تجارت عادی با همسایگان یا دورتر با چین و اروپا به یک جریان عادی تبدیل شود. بیایید عادی شویم.
نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند، توصیف کرد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که خبر اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور ایران را دیده است و ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی چنین رشد مثبتی را برای دو روز متوالی پیش‌بینی نمی‌کردیم آن هم به این دلیل که روز چهارشنبه با عرضه‌های گسترده‌ای مواجه بودیم؛ در حالی که روز گذشته عملکرد مثبت و اثرگذار گروه‌هایی مانند بانکی‌ها، گروه‌های شیمیایی و چندرشته‌ای‌ها نشان داد بازار به استقبال رییس جمهور جدید رفته است.
هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.
جبهه اصلاحات بامداد سه‌شنبه ۲۵ خرداد پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانست بر سر حمایت از عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، به اجماع برسد.
نوسان گیران امیدوارند، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری‌، قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد؛ این عده اعتقاد دارند، بازارساز پیش از انتخابات با عرضه ارز، مانع از افزایش قیمت دلار شده است، ولی پس از برگزاری انتخابات این اسکناس آمریکایی راحت تر در جهت صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی گفت امکان رای‌گیری از اتباع ایرانی مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود ندارد.
ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.
میرحسین موسوی، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که «در کنار کسانی خواهد ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند».
علی لاریجانی از داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای را درباره عدم احراز صلاحیتش خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده است.
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
سخنگوی ستاد انتخابات ایران ضمن اشاره به «عدم همکاری» کانادا در برگزاری انتخابات در این کشور خبر داد که ایرانیان کانادا برای رای دادن باید به آمریکا بروند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مهدی رضائیان
۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
0
0

آنطور که مشخص است، میزان راءیی که آقای رئیسی در دوره قبل آورده بودند این دوره بیشتر بوده و مردم اقبال بیشتری به ایشان نشان دادند. اصلاح طلبان چون پیروزی در انتخابات را با آقای همتی نمی دیدند(به دلیل عدم ارائه مشخص از سوی ایشان و اشکالاتی که از دوره ریاست جمهوری قبل متصور بود) از او حمایت نکرده و اعلام کردند که اصلاح طلبان از هیچ کاندیدی حمایت نمی کنند . همین باعث شد تعداد زیادی از حامیان اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند، یا بعضا" رای سفید بدهند و این برنامه ای بود که احتمالا" از قبل روی آن تفاهم شده بود. مردم با آگاهی در انتخابات شرکت کردند. علی رغم مشکلاتی که وجود داشت و تبلیغاتی که شده بود . قدر این حضور را بدانید و به مشکلات مردم رسیدگی کنید. انقدر برای رضای خدا به خاطر داشتن مسئولیت و خدمت به مردم؛ مردم را بیچاره نکنید .....


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید